Zimowa dieta warzywna

Zimą często przybieramy na wadze, gdyż zjadamy więcej kalorycznych potraw i mniej czasu poświęcamy na wysiłek fizyczny. Nadwyżki kalorii organizm przerabia na tłuszcz. Ale zimowa dieta nie musi być tłusta, ciężkostrawna, monotonna czy pozbawiona witamin. Może być urozmaicona i kolorowa, obfitować w warzywa i owoce, zarówno świeże jak i mrożone, idealne na tę porę roku będą również bogate w witaminę C warzywa kiszone.

Zazwyczaj w zimę mamy ochotę na dania obfitsze i bardziej kaloryczne niż zwykle. Dzieje się tak dlatego, że nasz organizm, marznąc w zimowe dni, kurczy obwodowe naczynia krwionośne, by zmniejszyć straty ciepła. Równocześnie wzrasta ciśnienie krwi, zwiększając aktywność gruczołów produkujących hormony. Organizm zimą potrzebuje większej dawki energii z pożywienia, aby wyrównać bilans cieplny. Zdaniem dietetyków zimowy jadłospis powinien różnić się od letniego, mimo iż zapotrzebowanie na kalorie zimą i latem nie różnią zbyt wiele.

Dobrze skomponowana zimowa dieta da nam:

  • więcej energii (nie będziemy marznąć)
  • większą odporność (mniej będziemy chorować)
  • mniejszy obwód w talii (nie przybierzemy na wadze).

W zimowej diecie najważniejsza jest ilość posiłków – powinny być co najmniej cztery, ideałem byłoby pięć. Jedząc co 3 godziny nie spowalniamy metabolizmu i możemy utrzymać równowagę cieplną w organizmie.

Luty 28th, 2014 by