Ile wody dziennie należy wypijać?

Nie ma na to reguły, wiele zależy od Twojej wagi i zapotrzebowania. Ale zobacz jakie jest niezbędne minimum i jakie błędy popełniasz.

ResizedImage600431-wszystko

Na pytanie, jaki napój jest najzdrowszy, lekarze odpowiadają zgodnie – woda. Musimy pić ją codziennie w każdym wieku i to wcale nie mało, bo około półtora litra. Dlatego można np. zainwestować parę groszy w specjalny filtr, by z naszych kranów popłynęła woda najwyższej jakości.

Woda o każdej porze dnia

Wodę trzeba pić, nawet jeśli nie czujemy pragnienia. Pojawia się ono bowiem dopiero, gdy organizm jest już odwodniony w 2 proc. Tymczasem gdy temperatura otoczenia rośnie lub jesteśmy bardziej aktywni fizycznie, zapotrzebowanie na wodę wzrasta. Podobnie dzieje się podczas wielu chorób.

W ostrej biegunce w pierwszym etapie leczenia stosuje się nawadnianie. Osoby gorączkujące powinny również pić więcej, aby móc skutecznie schładzać organizm i zapewnić mu optymalne środowisko do obrony przed infekcją. Woda jest też ważnym elementem terapii w zakażeniach układu moczowego, bo wypłukuje wraz z wydalanym moczem bakterie. Przyjmowanie odpowiedniej ilości płynów pomaga też chronić organizm przed takimi dolegliwościami, jak kamienie nerkowe. Pamiętajmy, że odwodnienie jest zagrożeniem zdrowia i życia, powoduje zmęczenie, nerwowość, wydłużenie czasu reakcji, zaburzenia pamięci i koncentracji.

Woda kompanem treningowym

Wszystkie diety zarówno te odchudzające jak i oczyszczające zalecają picie wody. Drobna modyfikacja codziennej diety polegająca na zastąpieniu słodkich napojów wodą, może w szybkim czasie przyczynić się do utraty kilku kilogramów. Woda wypełniając żołądek pomaga hamować uczucie głodu. Jej wypijanie zwiększa stopnień utleniania tłuszczu. Mit o wypłukiwaniu przez wodę cennych mikroelementów z organizmu wynika prawdopodobnie z mylenia jej działania z wodą z destylowaną, która ma takie właściwości.

Picie wody służy również urodzie, bo nawadnia każdą komórkę, dając blask i elastyczność skórze. Usprawnia także mikrokrążenie, co sprawia, że komórki są lepiej odżywione i dotlenione. Odwodnienie natomiast powoduje suchość skóry, która robi się wiotka i nieelastyczna, przez co wygląda się starzej.

Zastępowanie wody innymi napojami prowadzi do otyłości, cukrzycy, próchnicy, erozji szkliwa zębów i nadmiernej pobudliwości. W trosce o zdrowie naszych dzieci i własne w domu zawsze powinna być woda do picia. Specjaliści podkreślają, że ta płynąca z kranów nadaje się do tego znakomicie. Pamiętajmy jednak, że sieć wodociągowa nie zawsze jest najlepszej jakości. Przegotowanie wody pozbawia ją zanieczyszczeń bakteryjnych, ale nie niezdrowych zanieczyszczeń chemicznych i metali ciężkich, których stężenie po odparowaniu może się tylko zwiększyć.

Dlatego można zamontować sobie w domu filtr (np. podzlewozmywakowy) lub zakupić specjalny dzbanek filtrujący, który pozwoli pić wodę prosto z kranu.

ResizedImage600400-woda

Czym skorupka za młodu…

Lekarze alarmują, że polskim maluchom grozi epidemia otyłości, a co drugi trzylatek ma próchnicę. Winnymi są przede wszystkim rodzice, bo nie zawsze zwracają uwagę na to, co ich dzieci jedzą i piją.

Słodkie napoje to bomba kaloryczna. Dostarczają tyle kalorii, co normalny posiłek, a nikt przecież nie traktuje butelki napoju jak obiadu. Po ich spożyciu podnosi się poziom cukru we krwi, co jest sygnałem do wytwarzania insuliny, która ma go obniżyć.

Kiedy jednak poziom insuliny zbyt długo jest podniesiony, organizm przyzwyczaja się do tego i przestaje reagować na nią, co oznacza, że nie obniża się poziomu cukru. W konsekwencji prowadzi to do cukrzycy i insulinooporności.

Za zły stan zębów polskich dzieci odpowiedzialne są również słodkie napoje, które powodują próchnicę. Jeśli malca trudno odzwyczaić od słodkich gazowanych napojów, można rozrzedzać je wodą, stopniowo zwiększając jej ilość.

Nie dajmy się oszukać, na etykietach wód smakowych często pojawiają się obrazki, na których widać owoce, zioła lub warzywa kojarzące się tylko z naturalnymi składnikami. Tymczasem w wielu z nich są chemiczne konserwanty, które mogą powodować u dzieci nadpobudliwość.

Niech butelka wody stanie się Twoim codziennym towarzyszem

Dzieci są doskonałymi obserwatorami. Wzorem do naśladowania są przede wszystkim rodzice. Picie wody powinno więc być codziennym nawykiem wszystkich domowników. Spożywanie jej przed posiłkiem i w jego trakcie spowoduje, że zjemy mniej. Niektórym popijanie jedzenia umożliwia skuteczne rozdrabnianie i przełykanie pokarmu. Picie wody po posiłku przywraca poziom insuliny we krwi i stopień spalania tłuszczów do przedposiłkowych wartości około dwie godziny wcześniej niż w przypadku spożywania innych kalorycznych napojów.

Woda powinna stanowić minimum 60–80 proc. dziennego spożycia płynów. Resztę możemy uzupełnić, pijąc naturalne soki warzywne i owocowe, herbatę oraz kawę – najlepiej bez dosładzania. Pamiętajmy jednak, że nową epidemią atakującą nasze zęby jest erozja szkliwa spowodowana spożywania nadmiernej ilości kwaśnych napojów, zwłaszcza soków owocowych.

 

źródło: 4run.pl

Maj 4th, 2015 by