Zdrowe nawyki żywieniowe

Każdego dnia decydujemy o tym, co pojawi się w naszym jadłospisie. Czy na pewno odżywiamy się prawidłowo? Poniżej została przedstawiona zasada, 6U, którą warto się zapoznać i zastanowić, czy nasza dieta nie powinna ulec zmianie.

Prawidłowe żywienie to temat szeroki, a doradztwo w tym zakresie wymaga przeprowadzenia szczegółowego wywiadu oraz indywidualnego spojrzenia na sposób odżywiania się danej osoby. Podstawowe zasady są proste i możliwe do stosowania przez każdego, zwłaszcza, jeśli przekazane zostaną w przystępny sposób. Zasada 6U to zestaw wskazówek opracowanych przez prof. dra hab. Stanisława Bergera (SGGW, Warszawa). Zalecenia brzmią następująco:

1. UROZMAICENIE posiłków

Bardzo ważne jest, aby nasz jadłospis był różnorodny, tzn. zawierał produkty z każdej grupy: warzywa, owoce, produkty zbożowe, mleczne, mięso/ ryby. Zróżnicowany jadłospis dostarcza naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników. Jeśli wyeliminujemy z naszej diety jedną z grup, np. warzywa, to narażamy się na niedobory składników w nich zawartych- głównie witamin i składników mineralnych, błonnika, a także szeregu innych związków pochodzenia roślinnego (jak np. flawonoidy). Stąd też wszelkie diety, które opierają się tylko na wybranych grupach produktów spożywczych przy dłuższym stosowaniu prowadzą do niedoborów pokarmowych.

2. UMIARKOWANIE w jedzeniu i piciu

Należy pamiętać, że każdy z nas ma określone zapotrzebowanie energetyczne. Potrzebujemy paliwa do każdej czynności, począwszy od podstawowych procesów życiowych, takich jak oddychanie czy krążenie krwi aż po pracę mózgu i mięśni. Jeżeli dostarczymy organizmowi więcej energii niż potrzebuje, to będzie magazynował ją w postaci tkanki tłuszczowej, ale kiedy nie zaspokoimy potrzeb energetycznych będzie musiał skorzystać ze zgromadzonych zasobów.

3. UREGULOWANIE – systematyczność

Każdego dnia powinno się spożywać przynajmniej 3 posiłki, a najlepiej 4-5. Posiłki spożywane co ok. 3-4 godziny pozwolą na utrzymanie stałego poziomu cukru we krwi. Ostatni posiłek najlepiej jest spożyć ok. 3 godz. przed snem.

4. UPRAWIANIE sportu

Codzienna aktywność fizyczna wpływa korzystnie zarówno na zdrowie fizyczne jak i psychiczne człowieka. Ruch jest niezbędny przy walce z chorobami takimi jak np. cukrzyca czy otyłość. Aktywność ruchowa sprzyja także budowie kości i mięśni, poza tym jest jedną z metod obniżenia napięcia związanego ze stresem.

5. UNIKANIE używek

Dotyczy to używek takich jak: alkohol, nikotyna, substancje psychoaktywne, ze względu na ich negatywny wpływ na funkcjonowanie organizmu, a także odległe skutki ich stosowania, np. ryzyko zwiększonej zapadalności na niektóre choroby. Należy pamiętać o tym, że kawa i herbata także zaliczane są do substancji wpływających na układ nerwowy, a ich nadmierne spożycie również może niekorzystnie odbić się na zdrowiu.

6. UŚMIECH!

źródło: psdonline.pl.

Kwiecień 7th, 2014 by