Co daje regularny trening?

Dzięki regularnym ćwiczeniom można poprawić wygląd, ale również zwiększyć zdolność organizmu do wykonywania cięższej pracy przy niższych nakładach wysiłku.

Najważniejsze korzyści regularnych ćwiczeń, to:

  • zwiększona wydolność serca – regularny wysiłek fizyczny wzmacnia serce i poprawia jego wydolność, ponieważ podczas ćwiczeń serce bije szybciej, aby zapewnić mięśniom więcej krwi. W rezultacie, kiedy nie ćwiczymy, serce bije wolniej, ale mimo to z każdym uderzeniem jest w stanie przepompować większą ilość krwi;
  • sprawniejsze oddychanie – podczas ćwiczeń ciało potrzebuje większej dawki tlenu. Płuca pracują wtedy ciężej, aby sprostać dodatkowemu zapotrzebowaniu na tlen. W wyniku tego oddychanie jest łatwiejsze w trakcie ćwiczeń i podczas odpoczynku;
  • wzmocniony system naczyniowy – tlen i krew są rozprowadzane po całym ciele poprzez system naczyń. Podczas ćwiczeń natleniona krew oczyszcza naczynia ze złogów tłuszczowych. Aktywność fizyczna powoduje również zwiększenie liczby oraz rozmiarów naczyń krwionośnych, przez co podróż krwi staje się łatwiejsza i szybsza. Poprawia się ciśnienie i krążenie krwi;
  • zwiększona siła i wytrzymałość mięśni – mięśnie są narzędziem naszego ciała, które wykorzystujemy do codziennych prac. Ich siła jest potrzebna do wykonywania niektórych czynności, natomiast wytrzymałość pozwala wykonywać daną pracę przez dłuższy okres czasu. Ćwiczenia fizyczne utrzymują mięśnie w dobrej kondycji;
  • zwiększona gęstość kości – mięśnie są przyczepione do kości. Podczas wykonywania ćwiczeń ruszamy mięśniami, które masują kości. W rezultacie wzrasta i wzmacnia się kościec, a kości pozostają gęste, niełamliwe i zdrowe;
  • większa elastyczność stawów – gimnastyka ma zbawienny wpływ na stawy, ponieważ zwiększają ich ruchliwość oraz zakres ruchów;
  • lepsze funkcjonowanie jelit – ćwiczenia usprawniają ruchy jelit, czyli tzw. perystaltykę jelit. W trakcie gimnastyki zmienia się wewnętrzne ciśnienie organizmu wskutek większej ilości tlenu. Na jelita przenoszą się ruchy okolicznych mięśni. Niektóre ćwiczenia powodują również wzmocnienie działań grawitacyjnych;
  • równowaga dla psychiki – podczas ćwiczeń wydzielana jest endorfina, naturalny hormon, który zmniejsza stres oraz daje poczucie zadowolenia. Utrzymuję się on w organizmie od kilku godzin do kilku dni, a po tym czasie musimy wyprodukować go na nowo;
  • korzyści społeczne – ćwiczenia pozwalają zdobyć pewność siebie. Jesteśmy bardziej otwarci na kontakty z innym ludźmi. Można uprawiać sport w towarzystwie lub w samotności.

Powyższe korzyści na pewno uświadomią, że warto włączyć fitness do swojego życia. Dlatego każdy z nas powinien rozejrzeć się w swojej okolicy za jakimś obiektem sportowym, ponieważ regularne ćwiczenia nie tylko poprawią nasze zdrowie, ale również samopoczucie.

Autor: Anna Skłodowska

źródło: aktywnosc-fizyczna.wieszjak.pl.

Kwiecień 7th, 2014 by